Civil Society, Empowered or Overpowered: The Role of The Mass Media
in ‘Promoting Democracy’ Worldwide
Barker, M. J.
Urban Research Program, Australian School of Environmental Studies, Griffith
University, Nathan Campus, Brisbane, QLD Australia,
Michael.J.Barker@griffith.edu.au

Many studies have investigated the democratising role of the mass media in
facilitating transitions from non-democratic to democratic modes of governance.
Indeed, it is widely understood that the presence of an independent media
system is essential to hold political institutions accountable to democratic
principles. In the late 1970s, the United Nations Educational, Scientific, and
Cultural Organization (UNESCO) acknowledged that there were serious
problems with the world’s media organisations and took active steps to expand
the democratic potential of global media systems, leading to their proposal for a
New World Information and Communication Order (NWICOQO). This plan
suggested the need for a radical departure from (then current) media trends,
and recognised that the current domination of media systems by Western
states was inherently undemocratic. Thus the NWICO suggested that a much
greater emphasis should be placed on national sovereignty, public
accountability, and diversity, to help strengthen grassroots media and more
participatory democratic principles. This proposal for a NWICO was strongly
opposed by the world’s dominant Western media corporations, because as
Preston et al. (1989: 297) observed, their proposals if met ‘even partially, would
constitute a serious diminution in the influence of the existing transnational
corporate information system.” The ensuing conflict of interest generated
between UNESCO and the US government (and transnational media
corporations), eventually led to the US and UK withdrawing from UNESCO. As
a result, UNESCO suffered severe funding problems, which combined with the
ongoing attacks on their legitimacy, in the US, British and French media, served
to undermine the implementation of the NWICO (Preston et al., 1989: 203-281).
Since then, the free market has continued to play an increasingly important role
in determining the spread of media systems worldwide.

The US government’s opposition to the radical democratic agenda of the
NWICO is consistent with its pragmatic approach to democracy; as the US has
a long and well documented history of covertly overthrowing democratic
governments, supporting dictators and funding terrorists to ‘promote
democracy’ (Blum, 2004; Ganser, 2005). However, in the 1970s, in the wake of
numerous official commissions investigating these covert activities (e.g. the
Church Commission, see Churchill & Wall, 1990) the world’s dominant
superpower began to face some of the negative consequences of its
unconstitutional activities. Unfortunately, these revelations did not seem to lead
to a reduction of covert endeavours, but just to the realisation that a greater
emphasis on overt political interventions would be a more (PR) effective way to
maintain and expand their hegemonic power (Robinson, 1996a: 16). Wiarda
suggests that the zeal with which the Reagan Administration promoted ‘Project
Democracy’ in 1981 had a lot to do with their recognition that Congress, the
public, and their foreign allies were ‘much more cooperative and supportive’

when the goals of US policy were ‘presented as “democracy™ (1990: 147).

1



Subsequently in 1984, with bipartisan support, Reagan created the National
Endowment for Democracy (NED), whose objective was to ‘foster the
infrastructure of democracy’ to allow people ‘to choose their own way, to
develop their own culture, [and] to reconcile their own differences through
peaceful means’ (Reagan, 1982). This was seen as an expansion of previous
political intervention strategies, which had used the American labour movement
and philanthropic foundations to bolster US friendly counter-progressive
movements and overthrow ‘unfriendly’ democratically elected governments
(Lowe, 2004; Roelofs, 2003; Scripes, 2000).

Democracy promoting activities now rank alongside economic
development and national security, as ‘a pillar of American foreign policy’ (NED
Annual Report, 2000: 4). The rhetoric surrounding these activities suggests,
that the promotion of democracy — through donor foundations, like the NED —is
undertaken in a non-partisan, apolitical manner. However, Rieffer and Mercer
(2005: 389) advise that it is wise to view such rhetoric with a high degree of
scepticism, especially as the dominant theory in international relations — realism
— envisages a world of anarchy, where nation states must primarily focus on
national security issues. As many scholars have shown, democracy promoting
initiatives are usually strongly tied to the donor countries’ geo-strategic priorities
(e.g. Robinson, 1996a, 1996b; Saltman, 2006). This paper will explore the
previously unreported nexus between the promotion of democracy and the
promotion of independent media systems, in an attempt to shed some light on
the manner in which media ‘reform’ may be used to undermine state
sovereignty and strengthen neo-liberal hegemony. Democracy promoting
activities are carried out by most Western democracies (see Melia, 2005), but
as the US is the dominant exporter of democracy, this paper will focus on the
US’s activities.

The National Endowment for Democracy: Democratic Exemplar?
There is no doubt, that promoting democracy is an important activity and while
the US Agency for International Development (AID) — the main governmental
intuition promoting democracy — spent around US$500 million promoting
democracy in 2000, their annual budget had quadrupled to around US$2 billion
by 2004 (Melia, 2005). At present, a veritable cottage industry supports the
promotion of democracy, made up of various foundations, NGOs and think
tanks. However, for the purpose of concision, this paper will only investigate the
activities of the NED — the most prominent American organization ‘promoting
democracy’ in non-democratic countries (Lowe, 2004).

Throughout the 1990s, Congress provided the NED with around US$30
million a year, but recent changes have seen this amount rise considerably and
in 2005 it reached an all time high of US$80 million (Rieffer and Mercer, 2005:
397). However, compared to the US government’s total expenditures on
promoting democracy, the NED’s resources have always been rather meagre.
Despite this, the NED plays a central role in setting up and coordinating most of
the US’s democracy promotion programs. This coordination role is facilitated by
its non-profit ('non-governmental’) status, which enables it to overcome legal
and political restrictions, which traditional government agencies providing
overseas aid have to face. Indeed, some of the activities the NED supports
‘would be illegal [to pursue] for foreign groups operating in the United States’ as
‘on a number of occasions... [the] NED has taken advantage of its alleged

2



private status to influence foreign elections, an activity that is beyond the scope
of AID or USIA [US Information Agency] and would otherwise be possible only
through a CIA covert operation’ (Conry, 1993).

Promoting Polyarchy
According to Golub (2000: 157-158), democracy promotion can take two main
forms, (1) big ‘D’ democratic assistance, which concentrates on strengthening
groups involved in institutional politics and (2) small ‘d’ assistance which
attempts to strengthen civil society by empowering the citizenry and improving
social-economic conditions for marginalised people. Unfortunately, US decision
makers tend to prioritise big ‘D’ assistance, which leads to the promotion of
polyarchy over democracy (Robinson, 1996a). Although these elite driven
‘democracies’ give the illusion of free choice, in reality, their overwhelming
focus on ‘procedural’ democracy means that citizens are only able to choose
between elites aligned with Western elite interests. Robinson explains the crux
of this idea:

‘The promotion of “low-intensity democracy” is aimed not only at
mitigating the social and political tensions produced by elite-based and
undemocratic status quos, but also at suppressing popular and mass
aspirations for more thoroughgoing democratisation of social life in the twenty-
first century international order. Polyarchy is a structural feature of the
emergent global society.” (Robinson, 1996a: 6). The close alignment of the
NED’s activities with US foreign policy interests comes as no surprise,
especially when one considers the revolving doorways between the US
government and the NED’s board of directors (see Scipes, 2005). Although, the
NED’s ‘non-partisan’ activities receive widespread support from across the
political spectrum (that is, from Democrats to Republicans), there also appears
to be a number of links between the memberships of the neoconservative
Project for a New American Century (PNAC) and the NED. For example, John
V. Weber (current chair of NED) was a founding member of PNAC and Fred C.
Iklé (former NED director) signed PNAC’s founding statement of principles. The
NED was also involved in the Iran-Contra affair, providing funding to Oliver
North’s Project Democracy network (Blum, 2000: 182). All of this information is
freely available, but within the mainstream media there have been no calls for
reform of the NED, which illustrates the propaganda value of undertaking illegal
activities overtly instead of covertly. Former CIA agent Philip Agee (2005)
points out, that the NED ‘programs always support the political forces that favor
US interests and work against those opposed.’ It is important to remember
though, that ‘the United States is not acting on behalf of a ‘US’ elite, but instead
more likely plays a leadership role on behalf of an emergent transnational elite’
(Robinson, 1996a: 20).

Ironically, Blum (2000: 180) referred to the 'promotion of democracy’ as: ‘a
masterpiece. Of politics, of public relations and of cynicism.’

Strategic ‘Democracy’

Predictably, ‘democracy promoting’ activities tend to ignore countries which are
(adequately) serving the interests of the free market and transnational elites,
even if those countries are ignoring their own citizens’ rights. This leads the US
government and their ‘democracy promoters’ to overlook repressive elites in
reliable oil sources, like Kuwait or Saudi Arabia. In fact, in most cases, the
Western media — as predicted by Herman & Chomsky’s (1988) Propaganda

3



Model — also works to discount democratic struggles in countries aligned with
the transnational elites foreign policy interests: ‘Thus the demonstrations of the
Haitian poor demanding that the democratically elected Aristide government be
returned, or the struggle of democratic forces in the Congo, Uganda, Rwanda,
and Burundi demanding that the popular will be respected are routinely ignored.
The model is repeated in Pakistan, Uzbekistan, Afghanistan, Iraq, Egypt,
Morocco, the Gulf States, Colombia etc.’ (Kilibarda, 2004)

On the other hand, while many countries undemocratic regimes are
downplayed, the NED has been heavily involved in attempting to ‘democratise’
Venezuela, which has been deemed ‘undemocratic’ by powerful transnational
elites, as for example the US media (see Delacour, 2005). The reason for this
may be partly explained by the antagonistic relationship between President
Chavez and many transnational elites, as since his election in 1998, Venezuela
has been promoting the ‘wrong’ kind of democracy, popular democracy instead
of polyarchy. As Rieffer and Mercer (2005: 399) observe, Venezuela is also a
major oil producer and ‘considerations of democracy are intertwined with the
US need for reliable and cheap oil, especially from outside the volatile Middle
East.’ In March 2006, the US government referred to Chavez as ‘a demagogue
awash in oil money [who] is undermining democracy and seeking to destabilize
the region’ (National Security Strategy, 2006: 15). Picking up this elite line, the
president of NED, notes how ‘Chavez, having swept aside the traditional
parties, then proceeded to attack the trade unions, the media, the church, the
independent business community, NGOs and the rule of law in general’
(Gershman, 2004: 29). As might be expected, in the light of US and NED
hostility towards Chavez’s government, the NED’s ‘democracy promotion’
activities have supported Venezuela’s pro-US opposition party, which in 2002
attempted to oust Chavez. Indeed, US Department of State documents report
that ‘it is clear that NED, Department of Defense (DOD), and other US
assistance programs provided training, institution building, and other support to
individuals and organizations understood to be actively involved in the brief
ouster of the Chavez government’ (2002: 3). Funding to such groups in
Venezuela was also occurring before 2002. Just over US$4 million was
distributed between 1992 and 2001, with nearly US$600,000 going to the
Solidarity Center (between 1997 and 2001) — a group closely linked to the
Confederation of Venezuelan Workers who were involved in the strike actions
against Chavez in 2003 (Scipes, 2004). As Cohn (1999) points out:
‘Conservative and centrist, pro-US and pro-free market forces are strengthened
and helped into power, while other indigenous forces are marginalized.’

Despite the narrow vision of democracy being promoted by US interests,
democratisation efforts promoted by the NED (or other similar groups) still
receive widespread support from groups opposing corporate globalisation
(Chua, 2003: 13). Instead of evoking criticism, such activities are perceived
(often simplistically) to empower civil society, and negative repercussions are
pragmatically sidelined, such as the promotion of polyarchy and the aggressive
pursuit of elite free market policy interests. A closer, more critical analysis of
previous case studies illustrates how NED-led ‘democracy promotion’ efforts
may in fact be overpowering many parts of civil society and institutionalising
citizens marginalisation — not from despotic decision making, but — from
democracy itself.



Promoting Democratic Media

‘In a world of advanced communication and exploding knowledge, it is no
longer possible to rely soley on force to promote stability and defend the
national security. Persuasion is increasingly important, and the United States
must enhance its capacity to persuade by developing techniques for reaching
people at different levels.” (NED President, Carl Gershman, cited in Robinson,
1996a: 2)

With the rise of what Aeron Davis (2002) referred to as Public Relations
Democracy, it is apt that the president of the archetypal ‘democracy promoting’
agency understands the fundamental role of persuasion in promoting US
foreign policy and ‘democracy.” Promoting the development of independent
media systems is understood to play an integral role in promoting democracy,
but this raises an important question: is it even beneficial to promote the
development of Western media systems in foreign countries, considering the
inherent democratic deficit of Western media? (e.g. Berry & Theobald, 2006).
Surely it is critical, that the media systems that ‘democracy promoters’ export
and nurture overseas, will function to strengthen democratic processes and not
weaken them (in the short or long-term). The answer and nature of this
question is debateable and will not be addressed here. Instead, this paper will
turn its attention to the US government and the NED, and examine their
historical influence on the promotion of independent media systems worldwide.

The control of the media environment in foreign countries has been a
goal of CIA operations ever since its inception. This included the promotion of
‘independent’ media in Western Europe during the 1950s and 1960s (with the
overarching goal of combating communism) and one of the primary recipients
of this largess was the Congress for Cultural Freedom. Other beneficiaries of
CIA funds included ‘the West German news agency DENA (later known as
DPA), the international association of writers PEN, located in Paris, certain
French newspapers, the International Federation of Journalists, and Forum
World Features, a news service in London whose stories were bought by 140
newspapers around the world’ (Blum, 2004: 104-105).

The importance of manipulating foreign publics was not lost on the
Reagan administration, who institutionalised the US’s domestic propaganda
mechanizations with the creation of the Office of Public Diplomacy in 1983 (this
office served as an integral component of Project Democracy). In addition,
Reagan signed National Security Decision Directive 130, which elevated
international communications to ‘an integral part of US national security policy
and strategy’ (Robinson, 1996a: 98). This directive called for the increasing
‘communications assistance’ to third world countries and further penetration of
overseas media systems with US communications and military peacetime
psychological operations (Robinson, 1996a: 99). In 1999, the Democrats gave
the US government’s propaganda efforts high priority and the Clinton
Administration created the International Public Information Group to ‘counteract
[enemy] propaganda’ and bolster support of ‘foreign audiences’ in support of
U.S. foreign policy’ to ‘promote democracy abroad’ (Barber, 1999). The US
governments ongoing commitment to utilising the mass media to promote free
market capitalism is characterised by the US State Departments Office of
Public Diplomacy’s attempts ‘to win hearts and minds in the Arab world’ with
annual budgets exceeding US$1 billion (Miller, 2004a: 80). Taking these ideas

5



of media control even further, both the US and the UK have embraced the
Orwellian concept of developing total ‘information dominance’ in the public
sphere: a policy characterised by the US Headquarters, Department of the
Army report, Information Operations: Doctrine, Tactics, Techniques, and
Procedures (reviewed by Miller, 2004b). As worrying as these developments
are for global democracy, they are not directly linked to the NED’s democracy
promoting activities per se. However, they do illustrate the type of media that
‘democracy promoters’ aim to strengthen, that is, geo-strategically useful
‘independent’ media. For example, in 2003 the NED provided a grant to the
Ethiopian company Zami Multi-Media, whose broadcasts aimed to discuss —
among other topics — ‘the need for economic liberalization.’

Consequently, ‘most “democracy promotion” programs involve
penetration of the target country’s media’ (Robinson, 1996a: 103), which is then
utilised as a powerful foreign policy tool to overpower or challenge the
legitimacy of governments (democratically elected or not) standing in opposition
to transnational elites. Generic media activities that the NED promotes include
‘scholarships for journalists to study US media practices, and subsidized tours
of foreign journalists to special destinations, such as Grenada’ (Alexandre,
1987: 38). Grenada media tours were popular during the 1980s due to the US’s
desire to manipulate the media during and after their invasion of Cuba in 1983
(see Blum, 2004: 269-277). Blum (2000: 182) also highlights the heavy media
support that Cuban dissident groups receive. To outline the significance of such
practises for democracy, this paper will briefly describe the NED’s involvement
in promoting ‘independent media’ in Chile and Nicaragua.

Chile has a long history of political inference relayed through
‘independent’ media. During the 1960s the newspaper El Mercurio received a
helping hand from covert CIA funding to assist in the destabilization of the
democratically elected Allende government, whose leadership was abruptly
terminated when President Allende was assassinated in 1973 by a ClA-led
coup (Landis, 1982; Kornbluh, 1998). With Allende’s government deposed, the
following Pinochet dictatorship heavily censored the media, an action ignored
by the US. However, in the late 1980s when the US decided that it was time to
replace Pinochet, the NED was used to provide aid to politically favoured
groups — like the Christian Democrats — who in 1987, were able to break
through the communicative barriers erected by Pinochet with their newly
established newspaper, the La Epoca, ‘which quickly became one of the
country’s main dailies’ (Robinson, 1996a: 184). Later on in 1990, to support a
US bid to oust the incumbent party, the NED provided Demokratzia (the
newspaper of the opposition party — Union of Democratic Forces) with
‘US$233,000 worth of newsprint, to allow it to increase its size and circulation
for the period leading up to the national elections’ (Blum, 2004: 315).

In Nicaragua, the US government authorized the CIA to covertly support
Violeta Chamorro’s conservative newspaper, La Prensa when the
democratically elected Sandinista government came to power in 1978 (Nichols,
1988: 34-35). This allowed the US to utilize the media as an important
instrument of psychological warfare during their lengthy proxy war against the
Sandinistas (Robinson and Norsworthy, 1987: 203-208). In 1990, Chamorro
went on to become the Nicaraguan president. It appears that the primary
reason for the US opposing the Sandinista government was that they were ‘too

6



democratic’ and ‘[t]his empowerment was seen by the United States as a
threat, a dangerously attractive model for other peoples’ (Robinson, 1992: 152).
Thus, after the establishment of the NED in 1983, opposition funding (or
‘democracy promotion’) was switched from covert to overt delivery
mechanisms. To justify continued support of the ClA-backed La Prensa the
NED portrayed it as a ‘struggling ‘independent’ news outlet,” and in the three
years before the 1990 elections La Prensa received almost US$1 million from
the NED (Robinson, 1992: 79, 81). In 1988, the NED also began funding an
Independent Radios Project which provided funding for four radio stations:
Radio Corporacion, Radio Mundial, Radio Dario, and Radio San Cristobal
(Robinson, 1992: 82). In the year prior to the 1990 elections, the NED also
submitted a proposal for a media project entitled Independent TV
Programming: A Must for the Nicaraguan Opposition which outlined the ability
of the proposed programs to “serve as a catalyst for Nicaraguans to begin
demonstrating their displeasure with the present state of affairs’ (Robinson,
1992: 84). In addition to promoting ‘independent’ media within Nicaragua, the
NED also funded many media enterprises outside of Nicaragua. Freedom
House, a US based NGO, administered most of these grants and they received
approximately US$1 million to create an anti-Sandinista publishing house (Libro
Libre), think-tank (CINCO), and quarterly journal (Pensamiento
Centroamericano) in San Jose, Costa Rica (Robinson, 1992: 78-79). Freedom
House also received around US$3 million from the NED between 1984 and
1989 to propagate anti-Sandinista viewpoints within the US media (Robinson,
1992: 79). A comprehensive examination of the domestic and international
propaganda campaign waged against the Sandinistas by the US media is
provided by Herman & Chomsky (1988: 116-142) and Robinson (1992: 77-87).

Current grantee data, obtained from the NED’s online Democracy
Projects Database, showed that in 2003 US$4.9 million was distributed by the
NED for ‘Media and Publishing’ projects. A further US$5 million of multiple use
grants were also issued to undertake Media and Publishing work alongside
other ‘democracy promoting’ activities (nearly a fifth of these grants —
US$900,000 worth — were used to support media projects). This means, that in
2003 the total NED funds used to support independent media were just under
US$5.7 million, or fourteen percent of the total NED grants. To put this figure
into context, more than US$1 billion would need to be given to independent
media outlets in the US to have the same per capita influence. It is worth noting
that the largest multiple use grants, not included in the US$5.7 million total,
were still used to support important media projects in China and Afghanistan.
Thus, part of a US$530,000 grant to China will be used to publish a new
Chinese-language online periodical, Journal of Private Enterprise and a portion
of a US$225,000 grant to Afghanistan will be used to support the Afghan Media
Resource Center and the center’s daily newspaper Erada.

Internews and Telesur: Independent Media or Government

Propaganda?
One of the largest independent media agencies with a long history of
collaboration with the US government (and the NED) is the Internews Network,
which has trained over 22,000 media professionals since it was created in
1992. Like the NED, Internews is an ‘independent’, non-profit, quasi non-
governmental organisation that receives most of it funding from the US

7



government (80 percent of its annual US$20 million budget), with the rest
coming from private donations (like AOL/TimeWarner and General Electric, see
Internews’ website). To many observers, the objective of promoting
independent media seems like a laudable goal. Unfortunately, all too often, it
seems that these promotional activities require the development of a special
brand of ‘independent media,’ that is, media which is independent — or free of —
any questioning of US media hegemony. David Hoffman, President of
Internews, considers his network to play a crucial role in the ‘war of ideas’
which he believes should rely upon the ‘two pillars of American democracy —
free enterprise and free media’; which according to many media scholars, is
more likely to be undermining American democracy, rather than strengthening it
(e.g. Berry & Theobald, 2006).

Strong criticisms of Internews’ strategies to promote US foreign policy
interests in the war of words have come from President Putin of Russia,
President Lukashenko of Belarus, President Akayev of Kyrgyzstan, and
President Karimov of Uzbekistan who argue that Internews, along with other
foreign NGOs, are undertaking illegal activities in manipulating their political
systems. This has led some of them to clamp down on the ability of foreign
financed NGOs to operate within their countries (Gershman, 2005), as such
selectively backed NGO's are considered to play an important role in what has
been referred to as ‘post-modern coups’ evidenced by the recent ‘coloured
revolutions’ in Eastern Europe (Mowat, 2005). Writing in the NED-funded
Journal of Democracy, McFaul (2005: 11) highlights the NED’s support of
independent media as a ‘critical element’ in the success of the colour
revolutions ‘in Serbia, Georgia, and Ukraine’ due to their ability to positively
‘publicize mounting popular protests.’

The contradictory nature of US media policies recently came to light with
the launch of the Latin American TV channel Telesur. This venture was initiated
in July 2005 by a collective effort between Venezuelan, Argentinean, Cuban,
Uruguayan and Brazilian governments — although 70 percent of the US$10
million start-up costs came from Venezuela. Telesur has been accused of being
a front for anti-US propaganda and the House of Representatives has ‘vot[ed]
to enable the US to broadcast its own signals into Venezuela in retaliation’
(Daniels, 2005). Problematically, for both Telesur and transnational elite
interests, Telesur is attempting to promote the ‘wrong’ kind of democracy, that
is, participatory popular democracy. The Chavez government has also been
condemned in the US for its domestic media policies, which have been widely
reported to be hostile to ‘freedom of expression’ (Delacour, 2005). At the same
time, the NED has more than doubled its aid for the Instituto de Prensa y
Sociedad (Press and Society Institute) from US$44,000 in 2003 to US$110,000
in 2004, which is a society that aims to ‘construct a network of alerts in
Venezuela to report attacks and threats against journalists’ and to ‘work with
international and regional organizations dedicated to freedom of expression’
(www.ned.org). However, contrary to this criticism of the Venezuelan media, it
seems that the (so-called pro-Chavez) media played a central role as the ‘main
conspirator’ in fermenting the 2002 coup against Chavez (Castillo, 2003: 154).
The pro-Chavez citizens who led the counter-coup even ‘targeted the offices of
the media, especially television’ for their protests, instead of the opposition
parties headquarters (Castillo, 2003: 149). Castillo (2003: 151) also described

8



how the Venezuelan media was indirectly supported in its campaign to oust

Chavez by ‘some sections of the international media,” which suggests that the

US government is promoting ‘democratic media reforms’ in the wrong country.

A broad collection of scholars and activists have already reached this

conclusion and in March 2006 they launched a group called the International

Endowment for Democracy (www.iefd.org), which aims to promote democracy

where they consider it is needed most, the United States.

Conclusion
Although the US’s ‘democracy promotion’ initiatives may be the best funded,
they are only one part of the problem as non-profit organisations replicating the
NED’s functions operate all over the world. These groups may choose to differ
in tactical preferences, but the available evidence indicates, that most of them
promote the interests of transnational elites and global capitalism.
Unfortunately, there is almost no public dialogue surrounding these new
insidious forms of ‘democratic interventions,’ especially in the mass media. For
example to date, no one other than Barker (2006) has critically evaluated the
activities of the Australian equivalent to the NED, the Centre for Democratic
Institutions. The lack of debate is not due to any lack of evidence, as the
democratic deficit of the NED’s activities were amply illustrated when the US
General Accounting Office was asked by the House Foreign Affairs Committee
to investigate the NED’s work. However, their critical report was then muzzled
by higher powers, so that, ironically the NED ‘prompted the undermining of an
action necessary to ensure [its] accountability’ (Corn, 1997). Public relations
scholar Dutta-Bergman concludes that:

‘The ultimate irony of the project of [democracy promotion in] civil society
is the way in which the project pushes a dominant public sphere that serves the
interests of the transnational hegemony and co-opts the participatory power of
subaltern people.’ (Dutta-Bergman, 2005: 284). Professor William |. Robinson
believes ‘that exposing and denouncing and fighting against this new type of
intervention should top the agenda of the global social justice movement and of
international solidarity work’ (Robinson and Gindin, 2005). This might prove
difficult within the confines of our current corporate media systems. Therefore,
any efforts to bring ‘democracy promotion’ and the ‘promotion of independent
media’ and its undemocratic nature into the public sphere should be carried out
alongside efforts to reform the mass media itself.

References

Agee, P. (2005) 'How United States intervention against Venezuela works'
[http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=1548] Accessed 6
April 2006.

Alexandre, L. (1987) 'In the service of the state: public diplomacy, government
media and Ronald Reagan', Media, Culture and Society, 9, 29-46

Barber, Ben (1999) 'Group will battle propaganda abroad Intends to gain
foreign support for US', The Washington Times, 28 July 1999.

Barker, Michael J. (2006) 'Fidel Ramos and the Australian Centre for
Democratic Institutions'
[http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=10106] Accessed
16 April 2006.

Berry, D. and J. Theobald (2006) 'Radical mass media criticism: a cultural
genealogy', Black Rose Books, Montreal



Blum, William (2000) 'Rogue state: a guide to the world's only superpower’,
Common Courage Press, Monroe

Blum, William (2004) 'Killing hope: US military and CIA interventions since
World War II', Common Courage Press, Monroe

Castillo, A. (2003) 'Breaking democracy: Venezuela's media coup', Media
International Australia, 108, 145-156

Chua, Amy (2004) 'World on fire: how exporting free market democracy breeds
ethnic hatred and global instability’, Anchor Books, New York

Churchill, Ward and Jim Vander Wall (1990) 'The COINTELPRO papers:
documents from the FBI's secret wars against domestic dissent', South
End Press, Boston

Cohn, E. (1999) 'US democratization assistance'

[http://www . fpif.org/briefs/vol4/v4n20demo_body.html] Accessed 6 April
2006.

Conry, Barbara (1993) 'Loose cannon: the National Endowment for Democracy'
[http://www.cato.org/pubs/fpbriefs/fpb-027.html] Accessed 6 April 2006.

Corn, David (1997) 'Muzzling a watchdog'

[http://www . findarticles.com/p/articles/mi_m1316/is_n1-
2 _v29/ai_19034234] Accessed 6 April 2006.

Daniels, Alfonso (2005) "'Chavez TV" beams into South America: painful birth
for new station in war of words with Washington' The Guardian (UK), 26
July 2005.

Delacour, J. (2005) 'The Op-Ed assassination of Hugo Chavez', Extral, 18, 24-
27

Dutta-Bergman, Mohan J. (2005) 'Civil society and public relations: not so civil
after all', Journal of Public Relations Research, 17, 267-289

Ganser, Daniele (2005) 'NATO's secret army: Operation Gladio and terrorism in
Western Europe', Frank Cass, London,

Gershman, C. (2004) 'Democracy promotion: the relationship of political parties
and civil society', Democratization, 11, 27-35

Gershman, Carl (2005) 'Supporting regime change: democratic assistance or
intervention', [http://www.ned.org/about/carl/carl082905.html] Accessed 6
April 2006.

Golub, Stephen (2000) 'Democracy as development: a case for civil society
assistance in Asia' (in Marina Ottaway and Thomas Carothers (eds.)
Funding virtue: civil society aid and democratic promotion, Carnegie
Endowment for International Peace, Washington)

Herman, Edward S. (1992) 'Beyond hypocrisy: decoding the news in an age of
propaganda', South End Press, Boston

Herman, Edward S. and Noam Chomsky (1988) 'Manufacturing consent: the
political economy of the mass media', Pantheon Books, New York

Kilibarda, Konstantin (2004) "The Ukrainian elections: a dangerous fairy-tale'
[http://www Killingtrain.com/archives/000304.html] Accessed 6 April 2006.

Kornbluh, Peter (1998) 'Chile and the United States: declassified documents
relating to the military coup, September 11, 1973/,
[http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/INSAEBB/NSAEBB8/nsaebb8i.htm]
Accessed 6 April 2006.

Lowe, D. (2004) 'ldea to reality: NED at 20'
[www.ned.org/about/nedhistory.html] Accessed 6 April 2006.

10



Melia, Thomas O. (2005) 'The democracy bureaucracy: the infrastructure of
American democracy promotion'
[http://www.wws.princeton.edu/ppns/papers/democracy_bureaucracy.pdf]
Accessed 6 April 2006.

McFaul, Michael (2005) 'Transitions from postcommunism’, Journal of
Democracy, 16, 5-19

Miller, David (2004a) 'Tell me lies: propaganda and media distortion in the
attack on Iraq', Pluto Press, London

Miller, David (2004b) 'Information dominance: the philosophy of total
propaganda control'
[http://www.coldtype.net/Assets.04/Essays.04/Miller.pdf] Accessed 6 April
2006.

Mowat, J. (2005) 'The new Gladio in action? Coup d'Etat in disguise:
Washington's New World Order "Democratization" Template'
[http://globalresearch.ca/articles/MOWS502A.html] Accessed 6 April 2006.

Nichols, John S. (1988) 'La Prensa: the CIA connection', Columbia Journalism
Review, July-August, 34-35

Preston, William, Herbert |. Schiller and Edward S. Herman (1989) 'Hope &
folly: the United States and UNESCO, 1945-1985', University of Minnesota
Press, Minneapolis

Reagan, Ronald W. (June 8, 1982) 'Address to members of the British
Parliament'
http://www.reagan.utexas.edu/archives/speeches/1982/60882a.htm
Accessed 6 April 2006.

Rieffer, Barbara and Kristan Mercer (2005) 'US democracy promotion: the
Clinton and Bush administrations', Global Society, 19, 385-408

Robinson, William 1. (1992) 'A faustian bargain: US intervention in the
Nicaraguan elections and American foreign policy in the post-Cold War
era'.Westview Press, Boulder

Robinson, William I. (1996a) 'Promoting polyarchy: globalization, US
intervention, and hegemony', Cambridge University Press, Cambridge

Robinson, William 1. (1996b) 'Globalization, the world system, and "democracy
promotion" in U.S. foreign policy', Theory and Society, 25, 615-665

Robinson, William |. and Kent Norsworthy (1987) 'David and Goliath: the US
war against Nicaragua', Monthly Review Press, New York

Robinson, William I. and J. Gindin (2005) "The battle for global civil society’
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=1477 Accessed 6
April 2006.

Roelofs, Joan (2003) 'Foundations and public policy: the mask of pluralism’,
State University of New York Press, Albany

Saltman, Kenneth J. (2006) 'Creative Associates International: corporate
education and "democracy promotion" in Iraq', The Review of Education,
Pedagogy, and Cultural Studies, 28, 25-65

Scipes, Kim (2004) 'AFL-CIO in Venezuela: déja vu all over again'
[http://www.labornotes.org/archives/2004/04/articles/e.html] Accessed 6
April 2006.

Scipes, Kim (2005) 'An unholy alliance: the AFL-CIO and the National
Endowment for Democracy (NED) in Venezuela'

11



[http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?section|D=19&itemID=8268
] Accessed 6 April 2006.

United States Department of State, Office of Inspector General (2002) 'A review
of US policy toward Venezuela: November 2001 - April 2002', Report
Number 02-O1G-003
[http://oig.state.gov/documents/organization/13682.pdf] Accessed 6 April
2006.

United States Government (2006) 'The National Security Strategy of the United
States of American'
[http://www.whitehouse.gov/nsc/nss/2006/nss2006.pdf] Accessed 6 April
2006.

Wiarda, Howard J. (1990) 'The democratic revolution in Latin America: history,
politics, and US policy', Holmes & Meier, New York

12



	Barker, M. J. (1) Civil society, Empowered or Overpowered.doc

