
1

The Pantomime Public Sphere:New Zealand Broadcasting News 1923-
1962

David Shellock
School of Political Science and Communication

University of Canterbury, Christchurch New Zealand
david.shellock@canterbury.ac.nz

Abstract
It is a curious feature of New Zealand’s broadcasting history, which dates back 
to 1921, that for forty of those years there was no independent news service. 
In fact, from 1937 to 1962 broadcasting news was prepared by government 
officials. From 1937 to 1950 it was actually prepared, each day, in the Prime 
Minister’s office. Allied to all this was a ban on the broadcasting of 
controversial material that stretched from 1924 to 1954.

This paper examines the period from 1937 to 1962, the lifetime of what 
was known as The Official News Service. In particular, it examines in detail the 
early part of that period, up until the late 1940”s when the system was put in 
place. Those were the years of the first Labour Government, one of New 
Zealand’s most significant administrations in terms of social change. Labour’s 
idealism shaped its broadcasting policy in many ways - music, drama, 
community broadcasting and more. During these years the New Zealand 
Symphony Orchestra was set up under the auspices of the New Zealand 
Broadcasting Service. Yet Labour policies also showed political opportunism, 
even cynicism - the control of radio news, the approach to controversy.

The paper asks the question: why did one of New Zealand’s 
most idealistic and democratic governments behave in such an undemocratic 
way towards radio news? Drawing on the Parliamentary debates of the period, 
and a variety of secondary sources the paper uses a theoretical prism from the 
public sphere notion of Jurgen Habermas and the development theory of 
Denis McQuail to provide an insight into the dynamics of broadcasting in New 
Zealand. This enables the paper to conclude that Labour not only failed to 
create a public sphere in broadcasting, but in fact created an environment that 
mimicked a Habermasian public sphere by creating a pantomime public 
sphere. And using McQuail the paper concludes that there were deeper 
reasons for this than political cynicism and suggests that Labour’s approach to 
news and current affairs sprang out of its idealism, however misplaced that 
might have been.

Introduction
This paper emerges out of a long-standing interest in the Official News 

Service and the contradictions in the radio policy of the first Labour 
Government. Students have found it odd that as recently as the early 1960s 
radio news was written, in effect by the government; and that there was a time 
when the Prime Minister oversaw the process. However strange that might 
seem today, it did not seem all that strange back then. A radio listener in the 
late 1930s and 1940s would have heard radio news bulletins; talks by 
appropriately qualified persons; radio debates; and the live broadcast of 
Parliament’s proceedings. 

It all seemed like a smaller, colonial version of what one might hear on 
the BBC, which was the standard New Zealand aspired to (and deviated from 
more than it cared to admit). There was no great secret to it all. Prime Minister 
Michael Joseph Savage often explained the process by which his office 



2

compiled the news bulletins under his supervision. But the wider implication of 
this was usually overlooked except by Labour’s political opponents, the 
National Party (who, despite their regular complaints, was happy enough to 
continue the system when they came to power at the end of 1949). 

The Official News Service lasted through three governments: the first 
labour Government (1935-1949); the first National Government (1949-1957); 
and the second Labour Government (1957-1960). In 1960 the arrival of 
television and the election late that year of the second National government 
saw the beginning of a shift which resulted in the 1961 Broadcasting 
Corporation Act which the old Broadcasting service turned from a government 
department into a public corporation with, among other things, the right to set 
up an independent news service. This was quickly done when the new NZBC 
came into existence in 1962.

This paper focuses principally on the period up until 1949. It begins with 
a discussion of Habermas’s theory of the public sphere.

The Public Sphere
Right at the start of his 1964 essay, “The Public Sphere”, Habermas 

makes clear the nature of the public sphere: it is a social space where public 
opinion can be formed. And that occurs through the public use of reason. In 
his 1962 masterwork, “The Structural Transformation of the Public Sphere”, 
Habermas locates the evolution of his public sphere in specific space and 
time, tracing its development from the Middle Ages to an ideal in the England, 
France and Germany of the eighteenth century. But in reality Habermas is 
creating an argument about the nature of public debate in the process of 
creating informed consent.

The key is the oppositional nature of the public sphere. The public 
sphere evolved as a space between the private sphere (domesticity, private 
commerce) and the sphere of public authority (the State). Habermas argues 
that the public sphere developed in opposition to public authority in the sense 
of scrutinising and overseeing it through public opinion. Habermas describes 
this as the principle of supervision, and, in a sense, the battle for a public 
sphere is the battle to assert the right to supervise the State;

“To the principle of the existing power, the bourgeois public opposed 
the principle of supervision-that very principle that demands that 
proceedings be made public. The principle of supervision is thus a 
means of transforming the nature of power, not merely exchanging one 
basis of legitimacy for another.” (Habermas in Mattelart and Siegelaub 
1979:199)
This goes to the heart of the public sphere: by standing apart from the 
State and supervising it, the public sphere transforms the nature of 
power. The power of the public sphere, expressed through public 
opinion, is a constant factor in the power equation. But the separation of 
the public sphere and the State is essential if the principle of 
supervision through public opinion is to function properly. As Robbins 
(1993) observes the public sphere differs from the concept of 
"hegemony":
“The public sphere is less on the side of rule, more open to opposing 
views.” (Robbins 1993:xvii)
With the primacy of public opinion in the public sphere, Habermas lays 

great emphasis on the process of opinion formation. In, “Further Reflections 
on the Public Sphere”, Habermas argues that it is the process that gives 



3

legitimacy to the end result, not the other way around. (Habermas in Calhoun 
(ed) 1992:446) This public opinion that has not been arrived at through 
vigorous and transparent debate among all citizens is less valid than 
otherwise. That underlines the centrality of the media to a healthy public 
sphere. Habermas describes the press as “the pre-eminent institution of the 
public sphere.” (1989:181) 

In, “The Structural Transformation of the Public sphere” (1989), 
Habermas’s account of the rise of the bourgeois public sphere is underpinned 
constantly by advances in press freedom. And it’s the commercialisation of the 
press that plays a crucial role in the structural transformation that Habermas 
describes:

“To the extent that the press commercialised the threshold between the 
circulation of a commodity and the exchange of communications among 
the members of the public was levelled; within the private domain the 
clear line separating the public sphere from the private gets blurred.” 
(1989:181)
The inability, or unwillingness, of the press to balance its private, 

commercial drives and its public responsibilities was a key factor in the erosion 
of the Habermasian public sphere, from the mid-nineteenth century onwards. 
The rise of the advertising and public relations industries exacerbated the 
problem. Manipulation by media, rather than illumination through the media 
became the rule to an increasing extent. There sets in a process that 
Habermas calls re-feudalisation: a reversion back to the feudal situation where 
power is established, not through informed consent, but is asserted by public 
authority through ceremony, and display which appeal to emotion rather than 
intellect.

Corner has argued that the idea of the public sphere “has undoubtedly 
been the most influential idea in recent media research on policy and 
institutions”  (Corner 1999:21). But the Habermasian template has been seen 
as flawed in significant ways, from its elitism and gender bias (Fraser in 
Calhoun 1992) to its historical accuracy (Schudson in Calhoun 1992). But if 
there is dispute on specific aspects of the public sphere there is also a 
recognition of the value of its insights and portrayal of an ideal of rational 
critical debate in a democratic society. A debate, facilitated by an independent 
media, which resulted in the supervision of the state through public opinion.
This highlights the prime importance of the role played in such an ideal by the 
media itself.  

Is it possible, therefore, to argue that in a healthy public sphere, the 
critical importance of rational, critical debate means that individual media 
outlets must in a sense be mini-public spheres? They should embody within 
themselves the elements of a true public sphere - quality information, vigorous 
debate, open access and integrity of process. 

A pantomime public sphere is one in which these qualities have been 
hollowed out while the outward forms remain: for example news bulletins or 
current affairs debates. 

This was the situation that evolved through the early decades of New 
Zealand broadcasting. Listeners could switch on their radios and hear the 
normal range of offerings from the public sphere of broadcasting, typified by 
an outlet such as the BBC. But these forms and formats were a pantomime. At 
the heart of the matter lay that core concept of the Habermasian public 
sphere: its relationship with the State.



4

New Zealand Radio Pre 1935
In 1923 the Government passed regulations forbidding the fledgling 

broadcasting industry from airing material of a controversial nature and gave 
the appropriate minister wide powers to determine the content of radio 
broadcasts:

“Broadcasting stations shall not be used for the dissemination of 
propaganda of a controversial nature, but shall be restricted to matter of 
an educative or entertaining character, such as news, lectures, useful 
information, religious services, musical or elocutionary entertainment, 
and such other items of general interest as may be approved by the 
minister from time to time.” (Day 1994:51)
The same regulations also forbade broadcasters from carrying 

advertising. The regulations also allowed the minister to ban broadcasts 
which, in his or her judgement, fell outside the regulations or did not “conduce 
to the public interest” (Day 1994:51).

These were broad provisions and they were to cast a long shadow. The 
phrase “propaganda of a controversial nature “was open to wide interpretation, 
especially in the light of the power given to the minister to interpret the public 
interest. Also of interest are the terms “news” and “useful information”. The 
early radio stations often interpreted these being one and the same. (Sullivan 
1987). Day observes that the regulations clearly showed Government’s 
determination to control broadcasting even if it had not yet decided to run radio 
stations itself. The ban on controversial broadcasting was modelled on 
comparable legislation in Britain and would remain in force until 1954, apart 
from a brief period in 1935-36 (Britain lifted this ban completely in 1928).

During the 1920s and into the 1930s New Zealand’s radio industry was 
a mix of private stations (known as “B” stations) and, after 1925, four publicly-
owned stations, operated by a private company, The Radio Broadcasting 
Company, under contract to the government. It was rather an experimental 
period. But in 1931 the Government decided to tighten further the public 
control of broadcasting along the lines of the British public broadcasting 
model. The contract of the RBC was not renewed and the Government took 
over the running of the four public stations through a government-appointed 
Broadcasting Board. The private “B” stations were tolerated, but not 
encouraged. The ban on advertising remained in the hope that the “B” 
stations, starved of income, would die away. For their part, the “B” stations 
refused to go away, and pushed hard to be allowed to carry advertising and 
controversial broadcasting. 

The ban remained in force; but there was one loophole - religious 
broadcasts. Officials were reluctant to censor the clergy and shrewd religious 
broadcasters were often able to embark on significant social comment under 
the camouflage of their radio sermons. One such parson was Colin 
Scrimgeour who broadcast a regular Sunday night programme, The Friendly 
Road, on the country’s largest “B” station, Auckland’s 1ZB. 

“Scrim”, as he was known, acquired a considerable following and since 
he was close to Labour (though never a party member) he was regarded as a 
threat by the conservative government of the day. On the eve of the 1935 
election Scrim’s regular Sunday night broadcast was jammed by Post Office 
officials, apparently acting on instructions from the government (Day 
1994:200-208; L. Edwards 1971:81-83).

The jamming of “Scrims” programme underlined both the potential and 



5

the vulnerability, of radio as a vehicle for public discourse. Between 1925 and 
1935, radio had gone from being a novelty, with only 4,702 radio licences in 
the country, to a regular household appliance, with 152,808 licences (Aitkinson 
2003:139-140). But there had been no comparable development in radio news 
services. Both private and public radio stations broadcast stories from 
newspapers under arrangements with newspaper owners and had what Day 
has described as, “a wary alliance” with each other (Day 1994:119). The 
largely family owned newspapers would have prefered radio to be private 
enterprise rather than come under state control (Ibid).   

But state regulation, especially in the area of controversial material, was 
a reality for radio stations. Indeed, an opinion from the head of the Post and 
Telegraph department, which was responsible for radio, told the radio 
broadcasting company, “that nothing should be said having for an object the 
inflamming of political feeling” for its part the RBC argued that, “strictly 
interpreted, the regulation prohibitted most spoken programming” (Day 
1994:91). Caught in this bind, radio remained passive in the news area, 
interpreting news as useful, factual information sanctioned either by prior 
publication or government approval. 

Hope has argued that this state regulation resulted in the equation of 
public service with the protection of the public good. And worked against the 
idea “that information might be disseminated as a public resource for 
argument and social reflection” (Hope in Continuum 1996, Hutchison & 
Lealand (eds) Page 16). As a result by the mid 1930’s a precondition had 
been created for moving radio news from state regulation to direct ministerial 
control. 

1935 Labours Opening Moves
Labour won the 1935 election and proceeded to set up its first government. 
The “B” stations, of which there were 22, had high hopes of Labour’s 
sympathy on advertising and controversial broadcasting; but those hopes were 
misplaced. Labour proceeded to allow advertising and to ease the 
broadcasting of controversial material; but they did so in such a way as to 
ensure that the, not private broadcasters, monopolised these areas. In the 
1936 Broadcasting Act the Labour government introduced complete 
government control of broadcasting, including content on the private stations. 
The groundwork for the introduction of commercial broadcasting was laid (The 
details would be incorporated into the 1937 Broadcasting Amendment Act). 
But commercial radio would only be for state-owned radio stations, thus 
ensuring that private stations, unable to advertise, closed down. The 
Government embarked on a programme of purchasing private stations and the 
nature of these arrangements sometimes led to acrimony in Parliament (See 
for example NZPD Vol. 248:447). Opposition to private broadcasting was a 
long-established Labour policy, but two factors played a part in the decision:
first Labour felt that the press was hostile and they wanted to have radio as 
“their” medium, especially in the audience-rich popular radio formats; and 
second, Labour feared that if the “B” stations became commercially successful 
through advertising, then newspapers would purchase them, thereby opening 
up a second media front against Labour.

Also in 1936 the Government introduced the live broadcasting of 
Parliament. This was an innovative, indeed radical, move. For the government 
it was a no-loose situation: broadcasting Parliament was a popular thing to do; 
it provided the government with a plausible argument for avoiding a wider 



6

airing of controversial issues (who better to debate these issues than the 
people’s elected representatives?); and since the government controlled 
Parliament’s agenda it meant that the government controlled the public debate 
on the nation’s airwaves. 

For those wanting a wider public sphere of debate on radio the 
broadcasting of Parliament provided a problem: it was an excellent idea, but 
the airing of all public debate through Parliamentary broadcasts restricted the 
range of independent opinion reaching listeners. Moreover, the format of 
debate tended to frame discussion in bi-polar terms which was not necessarily 
ideal for broadcasting which thrived on a range of opinion. During the 
Parliamentary sessions of 1936 and 1937 the government frequently pointed 
out how often Opposition MPs were on the air criticising the government. On 
one occasion at least Savage noted that given the Government’s large 
majority Opposition backbenchers spoke more off ten than their Government 
counterparts. (NZPD Vol. 249:510) 

In response, Opposition MP (and future Prime Minister) Sid Holland, 
argued that the State operated broadcasting service should be operated fairly 
and “it was not operating fairly outside the Chamber “.(Ibid) The opposition’s 
real gripe was with another of Labour’s innovations: a radio news service run 
out of the Prime Minister’s office.

In September 1937 the Government set up an Official News Service for 
radio. In many this was the most far-reaching, and most pernicious, in its 
impact on radio’s public sphere. In effect, the Official News Service prevented 
the creation of an independent source of news on radio f the next 25 years. 

During that time the local news bulletins were prepared by government 
officials, first in the Prime Minister’s office and later, after 1950, in the publicity 
section of the department of Tourism and Publicity. These bulletins of 
government-approved information were then given to the broadcasting service 
to read. Prime Minister Savage told Parliament that he personally saw all the 
material before it went to air. Savage’s fullest explanation of the process came 
on August 19 1938 during a debate on the estimates for the Prime Minister’s 
office. Savage was asked about a person in his office referred to as “the 
reference officer “. Savage told Parliament that the reference officer was the 
person who compiled the nightly radio news bulletin, to the Prime Minister’s
instructions. The Prime Minister told the House:

“Every afternoon member’s would see the broadcast for the day come 
to him and he approved it and he approved it before it went out. He might not 
have been entirely successful, but he had always done his best to cut out 
anything in the nature of propaganda”. (NZPD Vol. 252:442). 

Savage always took great pains to emphasise the integrity of his sub-
editorial efforts. He would explain that the bulletin was just a compilation of 
neutral facts from government departments. But the politically cynical side to 
Official News Service was acknowledged by him, in effect, almost a year 
earlier, during debate on the Broadcasting Amendment Bill. Savage recounted 
to the House a conversation he had had with Sir John Reith, the Director-
General of the BBC, in London, a few months earlier. Savage had told Reith 
about the plans for an Official News Service. Reith had asked if a Government 
news service would not be one-sided?



7

“I replied, ‘it is one-sided now, so we cannot make it much worse’. He 
asked, ‘What do you mean?’ I replied, ‘We only get one side of the 
political argument through the newspapers’." (NZPD Vol. 249 pp 149-
150)
In these three ways New Zealand broadcasting took different directions 

from the British model which successive governments had looked towards as 
a model. New Zealand’s attitude was selective: it used those aspects of the 
British experience that suited and discarded those that didn’t.

A Question of Motives
No doubt there was a good deal of political advantage in controlling radio 
news and Labour had long been suspicious of the “Tory” press. Eliminating 
private radio would also eliminate the possibility of newspapers purchasing 
radio stations and opening up a second media front against the labour 
Government. Prime Minister Michael Joseph Savage was also Minister of 
Broadcasting, and his biographer note;

“As the daily newspapers started to seek and obtain options over 
various B stations. Savage feared that the powerful new medium of 
communication could be used to oppose Labour in the same way as 
most newspapers had criticised the party over the years.” (Gustafson 
1986: 193)
The B stations had pushed hard for the right to carry advertisements, a 

concession which would ensure their economic survival; and the business 
community was keen to advertise on the new medium. The government 
recognised this and by confining commercial broadcasting to the state-owned 
system they removed potential rivals and ensured a new stream of revenue for 
the public system. The Broadcasting Act of 1936 also showed the first 
indication of a ploy that would be used by future labour Governments in 1973 
and 1989: the impulse to protect and strengthen publicly owned broadcasting 
by co-opting into the public model characteristics more commonly associated 
with the market. In 1936 that characteristic was advertising; in 1973 it was 
competition; in 1989 it was profitability.

There were differences of course; in 1936 and 1973 the respective 
Labour governments sought to foil and pre-empt private broadcasting interests 
by co-opting the quality the private operators most ardently sought: advertising 
in the one case; competitive television in the other. But 1989 the Labour 
Government was friendly to private interests and welcomed the introduction of 
private television, but it wanted to ensure the survival of publicly owned 
television by forcing it to adopt market characteristics. Even the demise of the 
B stations was a blow to the prospect of developing a public sphere in 
broadcasting. They had pushed for the right to carry controversial material and 
to develop independent news services. 

Savage’s Perspective
But there was a deeper factor at work here, Savage had a longstanding 
interest in broadcasting and he had a definite idea of what he wanted from it 
(Hall 1954. Gustafson 1986). He’d been a supporter of the B stations in the 
past, and while he’d been forced by his caucus to change tack on that, he was 
the key mover behind the creation of a publicly-owned commercial radio 
service. Savage believed public broadcasting should have a wider scope and 
appeal than the traditional BBC model (Gustafson 1986:194).

Savage had a populist view of radio; he wanted a service that would 
bring music and drama to ordinary people and enrich their lives intellectually 



8

and spiritually, just as his government was altering their lives economically and 
socially. Savage articulated a vision of radio as part of the development of the 
nation. In his words:

“Radio will soon be as necessary for the mind of the citizen as water is 
for the human body and will be laid on to every home in a similar way.” 
(Gustafson 1986:195)
In this view radio was no mere entertainment, no toy of private 

interests, but rather a key element in the nurturing of citizens just as were the 
health and education services that Labour was developing. Radio was part of 
a sense of nation-hood.

A Society on Development
Mein Smith has descibed the 1930’s and 1940’s in New Zealand as “a 
formative era in nation building, through the conscious ‘making’ of New 
Zealand” (Mein Smith 2005:150). Savage headed a government of radical 
reform, and it ran into significant opposition from established interests in 
certain areas of its economic policies. These critics included the British 
government who were opposed to Labour’s attempts to introduce import 
controls and attempts to create secondary industries which would have 
reduced income for British industries. Sinclair has argued that “official British 
views of the Labour government varied from impatience to scorn to outright 
hostility” (Sinclair 1976:175-6). 

Perhaps as a result of these pressures, it was also an authoritarian 
government in the sense of using its authority to achieve certain ends. It was 
an authoritarianism which sprang out of its popular support rather than running 
contrary to popular will. P.J. Gibbons in an essay entitled “The Change of 
Opinion” made the point:

“The Labour Party believed in using to the full the power of the state for 
change This was a time-honoured tradition in New Zealand but the 
Labour Party, partly because of its socialist roots, partly because of its 
massive electoral support, used state power more enthusiastically and 
extensively than any previous governing party. Hence much cultural 
innovation after 1835 was under the auspices of the state. By 1940 
broadcasting was almost entirely in the hands of the Government.” 
(Gibbons in Oliver and Williams (eds.) 1981:323)
These strands of populism, authoritarianism and national development 

come together in McQuail’s national development theory of media. This 
provides a useful lens through which to view the first Labour” Government’s 
broadcasting policy - in particular, its authoritarian approach to news and 
current affairs. 

McQuail identified several characteristics of government policy towards 
media in developing countries:

• the primacy of the national development task (economic, social and 
cultural)

• the pursuit of cultural and informational autonomy
• support for democracy
• solidarity with other developing countries

McQuail makes it clear that national development includes culture and Savage 
certainly regarded radio as a key element in cultural development. And it is 
also clear that “autonomy” in this context means national autonomy as 
opposed to foreign ownership; it did not necessarily mean the autonomy of
individual media outlets in providing information services. The third criterion is 



9

open to a variety of interpretations simply because the word “democracy” is 
open to interpretation. The first Labour Government was fully prepared to use 
its powers to effect change, but it was a, by Westminster standards, 
democratic government in every respect except for its control of radio news. 
And it is at this point that the significance of McQuail’s national development 
theory comes into focus. He observes:

“Because of the priority given to these ends, limited resources available 
for media can legitimately be allocated by government, and journalistic 
freedom can also be restricted. The responsibilities of the media are 
emphasised above their rights and freedoms.” (McQuail 1994:131)
From that perspective a vigorous, independent radio public sphere 

could undermine the national development task. Private operators of an 
emerging medium like radio will have to import equipment thereby using 
scarce overseas fund. This might well justify the avoidance of duplication of 
public and private services by centralising ownership and control in 
government hands.

But why the restriction of journalistic freedoms? 
The views of the man who actually ran the non-commercial National 
Broadcasting Service (NBS) under Labour are interesting here. The NBS, 
unlike its commercial sibling, the NCBS, carried the news bulletins prepared 
by the Official News Service. Professor James Shelley was a Reithian who, in 
Gregory’s words, regarded broadcasting as a “sacred trust”. (Gregory 
1985:28) And Shelley intended to take long view of that sacred trust. Shortly 
before taking up his new job, Shelley told one audience:

“I am not thinking of what the casual listener wants to hear in 1936. I am 
thinking of what they will be having in 1945.” (Hall 1954; 87)
Savage told Parliament of a conversation he had had with Shelley on 

the very first day of the professor’s running radio, December 1, 1936. Shelley 
had apparently revealed a vision of radio’s possibilities that had come as a 
revelation to the Prime Minister. Shelley had discoursed on a range of matters 
that, in Savage’s words, “make life worth living” (NZPD Vol. 249 p 149). 

Yet nowhere, at least in Savage’s recollection of the conversation, was 
there any indication that news, debate, even controversy, might be among the 
things that give value to a society. Gregory argues that there was a major 
shortcoming in Shelley’s thirteen year stewardship of broadcasting: “the 
inadequate development of those public broadcasting functions deemed 
essential to the emergence of an open society” (Gregory 1985:29). Gregory 
argues that while Shelley dealt with a government determined to control radio 
news, he himself did little, if anything, to challenge this policy.

Under Shelley’s directorship little was achieved that reflected any desire 
on the part of the broadcasting authorities to establish radio news as 
something more than a means of disseminating officially-sanctioned 
information. There was no sustained attempt to bring within the service’s ambit 
a more independent and comprehensive news facility to fulfil the democratic 
purposes of public debate on and scrutiny over governmental activities” 
(Gregory 1985:29). 

Shelley and the General Will
Such debate and scrutiny lay the heart of the Habermasian public sphere; 

citizenship was an on-going process with information and opinion emerging 
from a variety of sources. But the New Zealand broadcasting system under 
Labour and Shelley purveyed only “officially-sanctioned information “ and radio 



10

talks were conducted by speakers especially approved for their 
authoritativeness. The cut and thrust of debate and competing opinions - the 
market-place of ideas -was seen as a threat to social cohesion. This was 
reflected in Shelley’s words:

“It should be the aim of a broadcasting service to transmit, honestly and 
simply, only such information as has the stamp of authenticity, as well 
as opinions that have the backing of mature minds and adequate 
knowledge. Broadcasting should bend its efforts to develop a spirit of 
trust and tolerance, and not succumb to the temptation to provide the 
superficial excitement of petty strife.” (Gregory 1985:30)
Shelley’s words capture the ostensible soundness of this view: 

“authenticity”, “mature minds”, “adequate knowledge”, “trust and tolerance “. 
But they don’t conceal the potential pitfalls lurking beneath the surface. This 
was an exclusionary approach which gave the broadcasting authorities 
considerable discretion in deciding just who had a “mature mind”, and whose 
knowledge was “adequate”. It was an approach which inevitably favoured 
official sources and commentators with whom established opinion felt 
comfortable. 

And the final section raises the question: at what point does the 
legitimate cut and thrust of opinion become “petty strife”. Some of Shelley’s 
actions would suggest that broadcasting authorities, and the government, had 
a fairly low threshold for the appearance of “petty strife”. For example, in 1941 
when a gunman, Stanley Graham, ran amok on the West Coast of the South 
Island killing several police officers, no coverage was allowed on the NBS 
(Sullivan 1987:33-34). Shelley, in explaining the decision, stated that it was not 
considered desirable to broadcast crime news particularly in relation to a 
manhunt,

“… Since such broadcasts are apt to cause hysterics among 
impressionable listeners.” (Sullivan 1987:33-34)
Gregory argues that Shelley’s approach (and, by extension, the 

Government’s) resembled the Rousseauean concept of the General Will rather 
than the Millsean "marketplace of ideas” (Gregory 1985:31). It is worth 
pondering this point. 

In both “The Structural Transformation of the Public Sphere” and in his 
later essay “Further Reflections on the Public Sphere”, Habermas explicitly 
attacks the Rousseauean concept of the General Will, essentially for its 
implicit passivity. As he explained in “Further Reflections on the Public 
Sphere”:

“I criticised Rousseau’s ‘democracy of non-public opinion’ because he 
conceives of the general will as a consensus of hearts rather than of 
arguments.” (Habermas in Calhoun (ed) 1992:445-6)
For Habermas what is lacking from Rousseau is the creation of public 

opinion through debate. He argues that Rousseau relies too heavily on the 
innate goodness or morality of people (“consensus of hearts”) to guide them 
towards opinions. For Habermas opinion must evolve from debate (Habermas 
in Calhoun (ed) 1992:445-6).

In “The Social Contract”, Rousseau makes a distinction between the 
general will and the will of all. The former, he argues, only considers the 
common interest while the latter takes private interests into account and is “no 
more than a sum of all wills” (Rousseau in Britannica 1952:396-397). What is 
striking is Rousseau’s view on what he calls “associations”. Rousseau argues 



11

that the general will emerges from individual citizens arriving at their views in 
private. Rousseau envisaged individual citizens “furnished with adequate 
information “arriving at their decisions having “no communication one with 
another” (Rousseau in Britannica 1952:396-397). 

But when associations form at the expense of “ the great association 
then a division of loyalties takes place and the association becomes the 
primary loyalty or rather its interests are seem as the same as the State’s:

“The will of each of these associations becomes general in relation to its 
members, while it remains particular in relation to the State”. (Rousseau 
in Britannica 1952:396-397) 
Robert Walker in his essay on Rousseau, “Jean-Jacques Rousseau: 

moral decadence and the pursuit of liberty” (1984) argues that Rousseau’s 
aversion to factions within the State marked him out from other eighteenth 
century political thinkers like Montesquieu and Madison (Walker in Redhead 
(ed) 1984:129).

In a sense Habermas also has a concern with factions; after all his ideal 
Public Sphere fragmented into competing interests in what he called the 
social-welfare state (Habermas 1964:1989). Both Habermas and Rousseau 
value the primacy of the individual. But for Habermas the general interest id 
reached through individuals engaging in critical debate. For Rousseau that 
leads to factionalism.

Belich (2001) argues that Labour placed a high premium on national 
harmony. Belich argues that Labour inherited three “harmonies” From previous 
governments: racial harmony; moral harmony; and social harmony. To these 
Labour added sectoral harmony, which Belich describes as “an unholy alliance 
of rival sectors” (Belich 2001:263). 

These sectors - State, business, farming and labour - worked 
increasingly in concert after 1938 and Belich suggests this harmony was 
particularly important to Labour since it was historically rooted primarily in one 
sector - manual workers. Belich further argues that there were two key factors 
in Labour’s ability to impose harmony on potentially competing sectors: the 
avuncular public appeal of Prime Minister Savage and his mastery of radio 
(Belich 2001:259-260).

Radio offered several advantages: its ability to transcend geography 
and literacy; it was a mass medium which reached the whole nation; and 
therefore it was able to create a shared experience for all citizens 
simultaneously. Labour with its strong base in public sentiment, underlined by 
its increased support in the 1938 election, used such electoral success and 
the charisma of its leader, to position itself as the embodiment of the General 
Will as it commandeered the resources of radio in pursuit of national harmony 
and the harmonising of faction.

The Dilemma of Controversial Broadcasting
At this point it would be useful to take a closer look at the question of 

controversial broadcasting since this was the area with the greatest potential 
to create division and faction. The Labour Government elected at the end of 
1935 reinstituted the prohibitions against controversial material but it also 
recognised the demand for coverage of controversial issues. Their answer to 
this was the introduction of live broadcasts from Parliament. As Day points out 
this was a groundbreaking, and popular, move (Day 1994:215).

Sullivan observes that the broadcasting of Parliament was a 



12

“… move which ended any doubt about discussions of political issues 
having no place on the air waves. At last Savage could have Labour 
Party policies explained to and heard by the public without being 
hampered by the whims or antagonism of newspapers.” (Sullivan 
1987:24)
And that was a critical point for the Government: Savage argued that 

Parliamentary broadcasts the public was receiving the best possible 
information. In his words:

“By means of broadcasting the people are getting the truth right from 
Parliament, the pure unadulterated Truth.” (Gregory 1985:17)
Gregory observes that that was a shrewd argument and difficult for 

political opponents to counter. Labour made much of the point that they were 
introducing the discussion of controversial material on the airwaves in, as 
Deputy Prime Minister Peter Fraser put it:

“… as fair, impartial and informative as possible, so that the people can 
form intelligent opinions.” (Gregory 1985:18)
But having formed these opinions, where could they express them on 

the airwaves? Gregory argues that by introducing controversial broadcasting 
in this way, the Government was suggesting that Parliament was:

“… the primary if not the sole locus of political disputation.” (Gregory 
1985:17) 
This was essentially paternalistic, top-down democracy. The impression 

conveyed is that the citizen’s role is to quietly form opinions from officially 
conveyed information and then act on their opinions every three years at the 
ballot box. There is no sense of the formation and expression of public opinion 
as an on-going process. Yet that process lies at the heart of the Habermasian 
public sphere. Habermas argued that the public nature of parliamentary 
proceedings ensured the influence of public opinion:

“As a consequence of the constitutional definition of the public realm 
and its functions, publicness became the organisational principle for the 
procedures of the organs of the state themselves; in this sense one 
spoke of their ‘publicity’. The public character of parliamentary 
deliberations assured public opinion of its influence; it ensured the 
connection between delegates and voters as parts of one and the same 
public.” (Habermas 1989:83)
But that connection should not just be one-way: from the top down. 

Habermas envisaged a public sphere which through public debate 
transformed the nature of power: from the unquestioned will (“voluntas”) of a 
sovereign to free and reasoned (“ratio”) acquiescence of citizens. This 
consensus about the best interests of all was arrived by:

“… the public competition of private arguments.” (Habermas 1989:83) 
This is a critical passage; the public sphere requires that private ideas 

and arguments should become public and should compete in public. Therefore 
the role of the media is critical. Habermas argued:

“A set of basic rights concerned the sphere of the public engaged in 
rational-critical debate (freedom of opinion and speech, freedom of 
press, freedom of association and assembly etc).” (Habermas 1989:83)
In New Zealand the press had the traditional freedom, radio did not. 

The rules were enforced by Shelley, who as a professor of education had 
done so much further familiarity with ideas; in 1937 he aborted plans by 1YA 
for a debate on socialism. Around the same time he told a minister of religion 



13

whose broadcast sermon had dealt with pacifism that he would have to avoid 
that subject if he wished to broadcast again. Nor was the commercial service 
immune from censorship: although it did not carry news and current affairs, it 
did broadcast a Sunday night talk by its director, Colin Scrimgeour, and Scrim 
was always likely to run foul of the authorities especially after his patron 
Savage died in 1940. 
An example came in 1943 when Scrim proposed a Sunday night talk on 
contagious sexual diseases. That was certainly regarded as controversial. 
Carter notes:

“Official muzzling of political debate itself became controversial. Radio 
Record articles aired objections to censorship.” (Carter 1993:238)
Thus the public was treated to the sight of radio’s own in-house 

magazine criticising the actions of broadcasting’s masters. It was an indication 
of the different rules for print and radio, even within the broadcasting 
establishment. But it certainly indicated the division within broadcasting and 
the pressure coming from the lower levels - a pressure that would become 
significant during the 1940s and 1950s. Carter argues that Shelley himself was 
divided whatever misgivings he may have had about censorship but “having 
taken the Government’s shilling he felt constrained to implement the 
government’s policy” (Carter 1993:238). 
But as Hall showed Shelley was in tune with government’s thinking, as this 
quote in the Radio Record indicates:

“I (Shelley) regard radio as ‘the great’ modern instrument for securing a 
real cohesion of the citizens of the community based on mutual 
understanding and sympathetic tolerance.” (Hall 1954:88)
Eventually pressure did come on the government to change that policy, 

but it came from Labour’s back-benchers rather than the broadcasters. In 
1946 the government agreed to allow radio to broadcast a series of debates 
on topical issues.

The year 1947 was significant. The Second World War had created an 
enormous interest in accurate and up-to-date information. The NBS did 
nothing towards satisfying this interest by creating a local news service 
(although it did send production teams overseas to send back reports); but 
rather relied on broadcasts from the BBC. Some listeners complained that 
they heard news about New Zealand on the BBC before it appeared on the 
local, Government-controlled bulletins (Sullivan 1987:34).
But if little had been done locally to take advantage of the dramatic growth in 
news that accompanied the war, those wartime years still had an impact, as 
Sullivan explains:

“What the war had created, though, was an appetite for news among 
both listeners and broadcasting staff, and the post-war decade was to 
see some determined efforts to start a genuine New Zealand radio 
news service.” (Sullivan 1987:36)
Those efforts came from a range of sources, but immediately after the 

war it was a group of government back-benchers who pushed for changes to 
radio news. They focused on the competence of the Official News Service, 
pointing to obvious shortcomings where radio was late with stories or even 
failed to mention major stories at all. For example, on September 17th, 1947, 
the minister of broadcasting, Fred Jones, was questioned by several members 
about the failure of the 9pm radio news to mention a serious rail accident in 
Auckland although the accident had happened some four hours earlier. (NZPD 



14

Vol. 278:306) 
A month later, on Oct 16, 1947, there was more debate on the 

inadequacies of the Official News Service. One government MP, Martyn 
Finally, criticised the continual lateness or non-appearance of stories in 
comparison with the newspapers. Finally argued that with a radio news service 
the newspapers would have to follow radio and not the other way around. 
(MZPD Vol. 278:899) The minister’s response to these complaints was to 
acknowledge deficiencies, but point to the cost having agents around the 
country reporting news for the radio service. (MZPD Vol. 278:899)  
Day notes, tersely, that the minister acknowledged lapses which were 
explained away with no attempt to change the system:

“The Government failed to investigate, let alone introduce any new 
system, and news bulletins continued to be prepared under Prime 
Ministerial supervision”. (Day 1994:288)
But these debates did signal an important shift in the argument: the 

criticism of the news service was now focusing on its professional deficiencies 
rather than simply its fairness; and the defence of the system was focusing on 
the cost of improving, or replacing, it. These two new focal points in the 
argument persisted for the rest of the Official News Service’s lifetime. In one 
sense they lengthened the lifetime of the ONS since cost will always seem 
more plausible and prudent than fears about the press; but concerns about 
professional competence were a potent undermining force since such failures 
are apparent to those who do not necessarily are about the wider issues of the 
public sphere.

Aside from news, the government was prepared to make adjustments in 
radio talks and that would have ramifications for broadcasting’s wider public 
sphere, including news. Day recounts that in 1946, in reply to an inquiry from 
Federated Farmers, the minister indicated that the NZBS was:

“… investigating broadcasts of controversial subjects, additional to 
those already broadcast during the parliamentary debates.” (Day 
1994:288) 
This was an important admission that the parliamentary debates might 

be insufficient coverage of controversial subjects and that perspectives other 
than those of members of Parliament might be needed. But it became quickly 
apparent that the government did not intend to open any floodgates to 
unrestricted debate. Shelley drew up a plan for the proposed debates. Day 
explains that Shelley’s plan allowed for a multi-layered debate: starting with 
group discussion to be called “Open Forum”, followed by debate and studio 
presentations by opposing speakers. 
This plan was accepted by the government which specified that it would 
approve the topic of each debate (Day 1994:288). Day explains:

“The minister kept a close scrutiny on the discussion topics and 
rejected, among others, ‘That equal work should be rewarded with 
equal pay, regardless of sex’, ‘Does advertising add to the cost of 
living’, and, ‘Is watersiders being unduly criticised?’” (Day 1994:290)
This sampling of rejected topics shows a suspicion of subjects that 

might challenge established social or economic values; and it needs to be 
borne in mind that watersiders were a controversial, even demonised, group in 
the years prior to, and after, the 1951 waterfront dispute. The rejection of 
these topics indicated a government anxious to maintain a certain level of 
social cohesion and saw radio as a potential threat to such cohesion.



15

But the government was not keen to reveal its role in all this: the public was 
never told that the minister approved or vetoed debate topics in advance (Day 
1994:290). And the government did not stop at controlling the topics for 
debate. Shelley’s initially had called for an “open forum” be fore each debate; 
When the “ZB Citizens” Forum “ allowed comment from the audience, the 
minister stepped in and put a stop to that practice (Day 1994:290). This 
provoked questions in Parliament. 

On July 14, 1948, the minister, Fred Jones, acknowledged that he had 
stopped questions from the floor in Citizens” Forums. He told MPs that the 
purpose of the forums was to “stimulate thought among listeners”. In his view 
the balanced treatment of the topic under discussion was best served “when 
questions are submitted in written form” (NZPD Vol. 280:576). The minister did 
not indicate whether there would be a vetting process for written questions. In 
any event, nothing was to be left to spontaneity. The Citizens” Forums were 
sites of officially licensed opinions on officially licensed topics.
In this way a tightly controlled pantomime public sphere was created in radio. 
No element of unpredictability in the opinions expressed was allowed. 
Habermas notes that a feature of the re-feudalised public sphere is that 
parliament becomes a forum for ritualised expression of party platforms rather 
than a genuine exchange of views among representatives; Habermas argues 
that true debate occurs in parliament’s committee rooms (Habermas 
1989:205-206).
In the expanded and re-feudalised public sphere display and stage-
management are of paramount importance just as were ritual and display in 
the feudal Middle Ages. Habermas observed o parliamentary transactions:

“Before the expanded public sphere the transactions themselves are 
stylised into a show. Publicity loses its critical function in favour of a 
staged display; even arguments are transmuted into symbols to which 
again one can not respond by arguing but by identifying with them.” 
(Habermas 1989:206)
The final sentence of Habermas is crucial since it describes precisely 

what had happened in the pantomime public sphere that developed in New 
Zealand radio in the late thirties and mid forties. The radio listeners were 
treated not as involved citizens but as the audience at a play liking or disliking 
certain characters (for which read “arguments”). That was shown by the 
minister’s refusal to allow audience participation in the ZB debates when that 
was first tried. This not to argue that the broadcasting of Parliament, or even 
stage-managed debates, do not add to the public sphere. Indeed, the 
broadcasting of Parliament brought part of the parliamentary process right into 
the home. But these moves were insufficient in themselves; even worse, they 
were used a reason for not expanding the public sphere further.

McQuail in his definition of national development theory noted that a 
commitment to democracy was a feature. The first Labour Government was 
committed to democracy in its Westminster form. Opposition speakers were 
accorded due airtime in Parliamentary debates and there was a reasonably 
fair allocation of air-time during election campaigns. But there was an air of a 
licence about opposition views on the airwaves during these years: opposition 
to the government’s policy was licensed either by the ballot box or by approval 
from those in authority. The traditional phrase by which the parliamentary 
opposition is described as the Loyal Opposition seems to have held sway.



16

Broadcasting System
The broadcasting system set in place by Labour lasted until 1962, through two 
changes of government in 1949, 1957 and 1960, with only two significant 
changes. After becoming government in 1949 National shifted the preparation 
of radio news from the Prime Minister’s office to the department of tourism and 
publicity; and in 1954 the restrictions on controversial broadcasting were lifted. 
In practice these changes made little difference: the news was still prepared 
by government officials; and even after the lifting of the ban on controversial 
broadcasting the minister still felt free to interfere in the content of the Citizens 
Forums (Day 1994:302). 

There was still some official acknowledgement of the deficiencies in the 
news service and the government authorised several attempts to negotiate a 
news service from the New Zealand Press Association. These negotiations 
came to nothing, and would have constituted a stream of information rather 
than an independent radio news service. But it was at least recognition of the 
deficiencies of the current system in gathering news. Sullivan notes that 
through the 1950s complaints about radio news would appear at conferences 
of the governing National Party. 

These came, in particular, from the farming communities, key backers 
of the government. Cost continued to be the main reason given by the 
government for not setting up an independent news service (Day 1994:301). 
During the early 1950s the broadcasting serviced began to run deficits (NZPD 
Vol. 303:898). The service was extending its network of provincial radio 
stations - known by the call sign X. As these provincial stations came on 
stream, they were in effect a physical and geographical network of stations 
ready to play their part in newsgathering when the time came. As it was, these 
stations were keen to send information about their regions into network 
headquarters. 

In 1954 the NZBS went to far as to experiment with news programmes 
built around contributions from the regions (Sullivan 1987:42). But the 
journalistic and technical expertise was not there at that stage. Even so, 
broadcasting was building its case; and the government’s agreement that 
there were shortcomings in the news service and that cost was the key 
impediment was in effect a tacit acknowledgement that something would have 
to be done sooner or later. The continued negotiations with the New Zealand 
Press Association underlined that. The NZBS kept up the pressure and in 
1958 mounted a detailed case for a news service (Sullivan 1987:47-49).

But it was the arrival of television in 1960 which transformed the 
broadcasting scene. The introduction of television had been regularly 
considered during the 1950s and the second Labour agreed to go ahead in 
1959 (Boyd-Bell 1985). Labour and National went into the 1960 election with 
differing approaches: Labour believed that it could maintain state control; but 
national had received advice that the BBC-style, public corporation model was 
the appropriate structure for publicly-owned broadcasting (Day 2000:32-33).

In 1961 the new National government introduced the Broadcasting 
Corporation Bill which gave the new corporation significant (though not total) 
independence from Government. The bill also opened the door- a little way - to 
privately owned broadcasting, by giving the new NZBC the power to authorise 
private stations under carefully detailed conditions. Among its powers the 
MZBC had the right to set up its own news service. The new corporation 
decided to do that as one of its first acts upon taking over in April 1962 (Day 



17

2000:70-76).
Conclusion

The underlying thrust of this paper has been the Habermasian 
proposition that a healthy democracy requires a healthy public sphere of 
dialogue and debate. If, as Habermas argues, the media play a critical role in 
creating and fostering a public sphere, then it might reasonably follow that the 
media should embody the key features of the public sphere itself: they should 
not only be vehicles of information but also of analysis and debate. The media 
are not the only sites where citizens can obtain information and participate in 
the exchange of ideas. But given their reach the media have a special function 
to perform. The inability of radio to perform its full role in the public sphere, for 
so long constituted a serious gap in New Zealand’s public sphere. But what 
actually happened was, arguably, worse than a gap.

The New Zealand government and broadcasting authorities, during the 
1930s and 1940s, created a phoney public sphere: a pantomime that 
mimicked a true public sphere in its forms but which had been gutted of the 
essentials of independence from state control and the nurturing of critical 
debate. This was clearly illustrated by the Citizens” Forums which were stage-
managed by the government with the broadcasting minister controlling the 
topics for debate and eliminating any audience spontaneity in the interests of 
control. That is not to say that participants were told what to say but rather that 
there was a sense of some viewpoints being “licensed” for airing within 
controlled structures. The lack of spontaneity meant that the critical 
examination of viewpoints was limited.

The live broadcasting of Parliament was a real innovation by the first 
Labour Government and was its way of dealing with controversial topics. The 
system certainly gave plenty of time. But as a means of dealing with 
controversy there were limitations. Focusing so much upon Parliament meant 
that controversial material was cast in b-polar, party political terms. No doubt 
Parliamentary broadcasts did help listeners to make up their minds on certain 
issues. But there was nowhere on radio, as there was in newspapers, for them 
to air their own views.

This was top-down democracy with established viewpoints, licensed by 
either the ballot box or the authorities, filtering downwards. The listeners” role 
was to absorb these views and make up their minds, acting at the ballot box. 
Out of all this would emerge the mood of the nation; Rousseau’s Great Will. 

It is easy to read into this political opportunism of a high level. That was 
certainly there as Savage's conversation with Reith shows. Yet there was also 
a grand idealism about Labour's approach to radio as Savage's conversation 
with Shelley shows.

The idealism lay in the foregrounding of national development and 
national identity - indeed a concept of these ideals that could lead to both the 
setting up of the National Symphony Orchestra as a part of broadcasting, 
while denying the other intellectual ideals of the free flow of information and 
the importance of debate. The irony is that those who made and implemented 
broadcasting policy during those years did not regard the Official News 
Service as undermining democracy but rather as enhancing it by promoting a 
cohesive national identity. It would take several more decades for 
broadcasting's masters to appreciate that diversity and debate can strengthen 
national identity rather than undermining it. 



18

The conditions of the period under study were unique, indeed extreme, 
and obviously unlikely to be repeated but the episode does show for 
broadcasting professionals the need for the vigilant protection and 
development of professional norms. The New Zealand situation diverged so 
markedly from the public broadcasting template, devised by Reith and the 
BBC, that it is surprising that there was not more significant protest from 
broadcasting executives. This remains one of the most striking aspects of the 
period. Whatever their misgivings, and these were usually expressed after 
leaving broadcasting, the broadcasters remained largely quiescent. 

Hope’s point about the dangers of acquainting “public service” with the 
“protection of the public good” remains valid. For professional broadcasters 
public service may mean challenging conventional concepts of the “public 
good”. In the end, the Habermasian principle of the public sphere supervising 
the state through the media and the creation of public opinion was persistently 
violated through this period, in respect of broadcasting. Thus, during the 
period of this study, radio was never allowed to fulfil its proper role in the 
public sphere.

References
Atkinson, N (2003) Adventures in Democracy: A history of the vote in New 

Zealand, Otago Uni, Dunedin
Bassett M & King M (2000)Tomorrow Comes the Song: A Life of Peter Fraser 

Penguin Auckland 
Belich J (2001) Paradise Reforged Penguin Auckland 
Boyd-Barrett 0 & Newbold C (1997) Approaches to Media Arnold London 
Boyd-Bell R (1985) New Zealand Television: The First 25 Years Reed 

Methuen Wellington 
Calhoun G (Ed.) (1992) Habermas and the Public Sphere MIT Press 

Cambridge 
Carter I (1993) Gadfly: The Life of James Shelley Auckland University Press 

Auckland 
Chapman R, Jackson K & Mitchell A (1962) New Zealand Politics n Action: 

The General Election of 1960 OUP London
Corner, J (1999) Critical Ideas in Television Studies, Clarendon Oxford
Curran J (2002) Media and Power, Routledge London
Dahlberg P & Sparks C (1991) Communication and Citizenship Routledge 

London
Day P (2000)Voice and Vision, Auckland University Press Auckland 
Day P (1964)The Radio Years Auckland University Press Auckland 
Edwards L (1971) Scrim: Radio Rebel in Retrospect Hodder & Stoughton 

Auckland
Gregory R (1985) Politics And Broadcasting Dunmore Palmerston North
Gustafson B (1986) From the cradle to the Grave: The Life of Michael Joseph 

Savage Penguin Auckland
Habermas J (1989) The Structural Transformation of the Public Sphere Polity 

Press Oxford 
Hall J (1980) The History of Broadcasting in New Zealand:1920-1954 BCNZ 

Wellington
Hitchison I & Lealand G (Eds.) (1996) “Aotearoa New Zealand: A New Media 

Landscape” Continuum Vol. 1. Number 1. 
King M (2003) The Penguin History of New Zealand, Penguin Auckland
Mackay I (1953) Broadcasting in New Zealand Reed Wellington 



19

McLeay E (Ed.) (1999) New Zealand Politics and Social Patterns Victoria 
University Press Wellington 

McQuail D (2000) McQuail’s Mass Communication Theory 4th Ed. Sage 
London

McQuail D (1994) Mass Communication Theory 3rd Ed. Sage London 
Mattelart A & Siegelaub S (Eds.) (1979) Communication and Class Struggle 

Vol. 1. Capitalism, Imperialism IG/IMMRC New York
Mein Smith, P (2005), A Concise History of New Zealand Cambridge 

University Cambridge
NZPD (1935-1961) New Zealand Parliamentary Debates Government Printer 

Wellington 
0’Donaghue A (1946) The Rise and Fall of Radio broadcasting in New 

Zealand 0’Donaghue Auckland
Oliver W & Williams B (Eds.) (1981) The Oxford History of New Zealand

Clarendon Press Oxford 
Orange C (2000) The Dictionary of New Zealand Biography Vol. 5 Auckland 

University Press Auckland 
Redhead B (Ed.) (1984) From Plato to NATO  BBC Books London 
Robbins B (Ed.) (1993) The Phantom Public Sphere University of Minnesota 

Press Minneapolis
Rousseau J J (1952) “The Social Contract” Encyclopaedia Britannica 

University of Chicago Press Chicago 
Sinclair, K (1976) Walter Nash Auckland University Press, Auckland
Sullivan  J A (1987) History of Broadcasting News:1921-1962 RNZ Archives 

Timaru
Wilson, O (1946) What’s Wrong With Broadcasting? Paul’s Hamilton


	Shellock, David - THE PANTOMIME PUBLIC SPHERE.doc

